Qui som

L’ Associació el trenet de la Vall d’Aro és una associació que es va dur a terme gràcies a dues persones: en Joaquim Hornos i Clara i en Jordi Gargallo i Dot. Des d’aquí volem donar-los les gràcies per aquesta tasca que van començar. Amb el temps, i encara avui en dia, amb la seva ajuda, aquesta associació ha anat creixent i esperem que això només en sigui el pròleg.

 

 

 

 

 

Aquesta associació està federada a la (FCAF) Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril amb el número 33. El nostre circuit ferroviari va ser inaugurat el 9 de desembre de 1995 i està ubicat a la vila de Castell d’Aro, al “Parc de l’estació s/n”, on estava situada l’antiga estació del ferrocarril “el Carrilet o Feliuet” que feia el trajecte Sant Feliu de Guíxols – Girona.

Planell estació Castell d'Aro

Aquesta estació era de tercera categoría i tenia tres vies ja que l’andana s’allargava en sentit cap a Sant Feliu de Guíxols com a via morta.


Carrilet SFG - Girona (3)A dins de l’estació hi havia una guixeta i una sala d’espera i, era on vivía el cap d’estació. 

 

 

 

 

 

 

Circuit del Parc de l'Estació (7)

 

Aquesta estació de mica en mica s’ha anat restaurant per donar-li un millor aspecte  per tal que el públic la pugui visitar i fer-se cinc cèntims de com era en aquells anys. Es va reparar el sostre, els serveis, la façana i poc a poc en aquest parc s’hi ha construït el nostre circuit.

 

Circuit del Parc de l'Estació (68)

Aspecte actual de l’estació ja restaurada.

Circuit del Parc de l'Estació (64)Aquest circuit té uns 700 mts de via per màquines de 5 polzades, amb dos vies de càrrega i descàrrega de viatgers.

 

També hi ha 4 vies mortes per deixar els vagons i les locomotores quan no es fan servir o per reparar-les i una plataforma giratòria per encarrilar les locomotores.

Circuit del Parc de l'Estació (56)

Circuit del Parc de l'Estació (48)També s’hi va construir un pont, recordant l’antic Pont del Ridaura, per així poder tenir dos trams de via diferents i fer el circuit més divertit per la mainada. Un tram travessa un estany, que també es va construir, i un altre tram va per darrera de l’estany trobant-se els dos trams a l’alçada de la nova andana de la locomotora número 5.

 

El circuit (77)

 

 

 

 

 

 

Cada diumenge i els dies festius, d’11 a 13h (de setembre a maig) i de 18 a 20h (de juny a agost) el circuit ferroviari de Castell d’Aro està obert al públic per l’esbarjo de petits i grans, sempre que no hi hagi inclemències meteorològiques. A l’apartat “activitats” d’aquesta web hi trobareu un calendari amb els dies de circulació.

Els viatges són gratuïts, ja que l’Associació del Trenet de la Vall d’Aro és una associació sense ànim de lucre. Cada segona setmana d’agost fem la nostra festa, la Trobada Vaporista de Castell d’Aro, participant diverses associacions treneres d’arreu de Catalunya.

Tenim dues màquines de tren de 5 polzades: La Furca Oberalp i una màquina de vapor de construcció artesanal.

Furca (1)

La Furca Oberalp és la rèplica d’una tractora Suïssa que funciona amb bateries de 12 volts.

 

 

Màquina de vapor (9)
I la nostra nena mimada, una màquina de vapor de construcció artesanal que funciona amb carbó mineral “antracita”. El constructor d’aquesta locomotora amb el número “89” va ser l’Àngel Rovira qui malauradament ja no és amb nosaltres. Va iniciar el projecte i la construcció a la seva empresa l’any 1982 i la va finalitzar el 1986 en el taller de l’Associació de L’Hospitalet. El president del Trenet de la Vall d’Aro, Joaquim Hornos i Clara, hi va col·laborar en diverses fases fins que el 1989 va ser adquirida pel Trenet de la Vall d’Aro. Des d’aleshores se li ha construït una caldera més potent i el “fre del tender”, a més d’una restauració general.

 

Vagons (4 2) - copiaTenim 18 vagons amb els quals passagem a la mainada, vagin sols o acompanyats per els seus pares (si són menors de 4 anys). Els vagons porten publicitat de comerços del municipi de forma gratuïta.  

 

 

 

 

 

1Dins al nostre parc, tenim restaurada òpticament la màquina Nº 5, coneguda com el “Feliuet o el Carrilet”, que era la màquina que feia el trajecte de Sant Feliu de Guíxols – Girona. La màquina Nº 5 fou la que va fer el darrer viatge a l’any 1969.

 

 

Projectes:

  • Actualment tenim aprovat el projecte per restaurar els tres vagons que anaven conjuntament en aquest tren, el de correus, que era mixta i constava de vagó de viatgers de 2ª categoria, un altre vagó de càrrega de paqueteria i “retrete” i un altre vagó de viatgers de 2ª categoria de 24 places amb dos bancs laterals.
  • Els projectes de l’Associació del Trenet de la Vall d’Aro és restaurar tot el conjunt ferroviari de la vila de Castell d’Aro com, l’estació, estris de canvi de via, la màquina número 5 (ja restaurada), els tres cotxes (vagons), i tots els documents històrics com els planells autèntics de la construcció dels vagons, fotografies, etc… construint un petit museu dins l’antiga estació amb tots els estris que hi han per la seva conservació per què creiem que és un patrimoni que no s’ha de perdre i donar a conèixer com era el ferrocarril d’aquells anys i com és el d’ara.

 

Deixa un comentari