Qui som

L’ Associació el trenet de la Vall d’Aro és una associació que es va dur a terme gracies a dues persones, en Joaquim Hornos i Clara i en Jordi Gargallo. Des d’aquí volem donar-li les gracies a tots dos per aquesta tasca que van començar. Amb el temps, i encara avui en dia, amb la seva ajuda, aquesta associació ha anat creixent i esperem que això només sigui el pròleg.

 

 

 

 

 

 

Aquesta associació està federada a la (FCAF) Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril  amb el número 33. El nostre circuit ferroviari va ser inaugurat el 9 de desembre de 1995 i està ubicat a la vila de Castell d’Aro, al “Parc de l’estació s/n”, on estava situada l’antiga estació del ferrocarril “el Carrilet o Feliuet” que feia el trajecte Sant Feliu de Guíxols – Girona.

Aquesta estació era de tercera categoría i tenia tres vies ja que l’andana s’allargava en sentit cap a Sant Feliu de Guíxols com a via morta. 

Planell estació Castell d'Aro

A dins de l’estació hi havia una guixeta i una sala d’espera i, era on vivía el cap d’estació. 

Carrilet SFG - Girona (3)

Aquesta estació de mica en mica s’ha anat restaurant per donar-li un millor aspecte  per què el públic la pugui visitar i fer-se cinc centims de com era en aquells anys. Es va reparar el sostre, els serveis, la façana i poc a poc en aquest parc si ha construït el nostre circuit.

Circuit del Parc de l'Estació (7)

Circuit del Parc de l'Estació (68)

Aquest circuit té uns 700 mts de via per màquines de 5 polzades, amb dos vies de càrrega i descàrrega de viatgers.

Circuit del Parc de l'Estació (64)

També hi han 4 vies mortes per deixar els vagons i les màquines quan no es facin servir o per reparar-les i una plataforma giratòria per encarrilar les màquines.

Circuit del Parc de l'Estació (56)

També si va construir un pont, recordant l’antic Pont del Ridaura, per així poder tenir dos trams de via diferents i fer el circuit més divertit per la mainada. Un tram travessa un estany, que també es va construir, i un altre tram va per darrera de l’estany trobant-se els dos trams a l’alçada de la nova andana de la màquina número 5.

Circuit del Parc de l'Estació (48)

El circuit (77)

 

 

 

 

 

 

Cada diumenge i els dies festius, el circuit ferroviari de Castell d’Aro està obert al públic per l’esbarjo de petits i grans, sempre que no hi hagin imprevistos. L’horari de les circulacions és de 11:00 a 13:00, menys els mesos de juliol i agost que l’horari és de 18:00 a 20:00 hores. Els viatges són gratuïts, ja que l’Associació del Trenet de la Vall d’Aro és una associació sense ànim de lucre. Cada segona setmana d’agost fem la nostra festa, la Trobada Vaporista de Castell d’Aro, participant diverses associacions treneres d’arreu de Catalunya.

Tenim dues màquines de tren de 5 polzades: La Furca Oberalp i una màquina de vapor de construcció artesanal.

La Furca Oberalp és la rèplica d’una tractora Suïssa que funciona amb bateries de 12 volts.

Furca (1)

I la nostra nena mimada, una màquina de vapor de construcció artesanal que funciona amb carbó mineral “antracita”. El constructor d’aquesta locomotora amb el número “89” va ser l’Àngel Rovira qui desafortunadament ja no és amb nosaltres. Va iniciar el projecte i la construcció a la seva empresa l’any 1982 i la va finalitzar el 1986 en el taller de l’Associació de L’Hospitalet. El president del Trenet de la Vall d’Aro, Joaquim Hornos i Clara, i va col·laborar en diverses fases fins que en el 1989 va ser adquirida per el Trenet de la Vall d’Aro. Des d’aleshores se li ha construït una caldera més potent i el “fre del tender”, a més d’una restauració general.

Màquina de vapor (9)

Tenim 18 vagons amb els quals passagem a la mainada, vagin sols o acompanyats per els seus pares. Aquí no hi ha límit d’edad. Si són molt petits, i volen pujar, si als seus pares no els hi fa res pujar-hi, poden fer-ho. 

Vagons (4 2) - copia

Dins al nostre parc, tenim restaurada òpticament la màquina Nº 5, coneguda com el “Feliuet o el Carrilet”, que era la màquina que feia el trajecte de Sant Feliu de Guíxols – Girona. La màquina Nº 5 fou la que va fer el darrer viatge a l’any 1969.

1

Projectes:

  • Actualment tenim aprovat el projecte per restaurar els tres vagons que anaven conjuntament en aquest tren, el de correus, que era mixta i constava de vagó de viatgers de 2ª categoria, un altre vagó de càrrega de paqueteria i “retrete” i un altre vagó de viatgers de 2ª categoria de 24 places amb dos bancs laterals.
  • Els projectes de l’Associació del Trenet de la Vall d’Aro és restaurar tot el conjunt ferroviari de la vila de Castell d’Aro com, l’estació, estris de canvi de via, la màquina número 5 (ja restaurada), els tres cotxes (vagons), i tots els documents històrics com els planells autèntics de la construcció dels vagons, fotografies, etc… construint un petit museu dins l’antiga estació amb tots els estris que hi han per la seva conservació per què creiem que és un patrimoni que no s’ha de perdre i donar a conèixer com era el ferrocarril d’aquells anys i com és el d’ara.

 

Deixa un comentari