El “Carrillet”

Petita història

El tren de Sant Feliu de Guíxols a Girona, conegut popularment com a “Feliuet” o “Carrilet”, es va inagurar l’any 1892. Va funcionar com a línea de passatgers i de mercaderies fins al 1969. Fou el primer tren de la península en utilitzar via estreta de 750 mm. Així es facilitava la construcció d’un traçat molt zigzaguejant amb corbes de 80 metres de radi  (el 36% del recorregut).

9. Tren SFG - Girona

La locomotora amb número de fàbrica A-6a, va ser construïda a Munic (Alemanya) el 1893 per la casa Lokomotivfabrik Krauss & Cie. A.G. i fou  la que va realitzar el darrer  viatge Sant Feliu de Guíxols – Girona l’any 1969.

La locomotora s’encenia amb un petit feix de bruc i briquetes, i tardava unes 2 hores en assolir la pressió de treball. Gastava entre 8 i 10 kg de carbó per kilòmetre (uns 350 kg per viatge), tot i que el consum variava segons la càrrega remolcada i les calories del carbó.

El vagó mixte, va ser adquirit a la decada dels 90 per l’Ajuntament del municipi i mig vagó era de primera classe amb 6 seients i mig vagó de correus. El senyor Ralf Kosidlo al va trobar al pati d’un taller mecànic a Roses. La primera classe, va ser suprimida i en el seu lloc, es va instal·lar una petita estafeta per permetre treballar el treballador de correus. A l’exterior s’hi va col·locar una bústia on es podien dipositar les cartes.

L’any 2009 l’Ajuntament de Castell-Platja d’Aro va adquirir la locomotora número 5, juntament amb 2 cotxes de viatgers amb tribuna de la mateixa línea amb la intenció de començar la seva restauració.

Imatge de com estava la màquina quan es va trobar i de com va quedar després de que l’Associació del Trenet de la Vall d’Aro la restaurés.

IMG_01631